Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 11/ मन्त्र 55
    ऋषिः - सिन्धुद्वीप ऋषिः देवता - सिनीवाली देवता छन्दः - विराडनुष्टुप् स्वरः - गान्धारः
    5

    सꣳसृ॑ष्टां॒ वसु॑भी रु॒द्रैर्धीरैः॑ कर्म॒ण्यां मृद॑म्। हस्ता॑भ्यां मृ॒द्वीं कृ॒त्वा सि॑नीवा॒ली कृ॑णोतु॒ ताम्॥५५॥

    स्वर सहित पद पाठ

    सꣳसृ॑ष्टा॒मिति॒ सम्ऽसृ॑ष्टाम्। वसु॑भि॒रिति॒ वसु॑ऽभिः। रु॒द्रैः। धीरैः॑। क॒र्म॒ण्या᳕म्। मृद॑म्। हस्ता॑भ्याम्। मृ॒द्वीम्। कृ॒त्वा। सि॒नी॒वा॒ली। कृ॒णो॒तु॒। ताम् ॥५५ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    सँसृष्टाँवसुभी रुद्रैर्धीरैः कर्मण्याम्मृदम् । हस्ताभ्याम्मृद्वीङ्कृत्वा सिनीवाली कृणोतु ताम् ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    सꣳसृष्टामिति सम्ऽसृष्टाम्। वसुभिरिति वसुऽभिः। रुद्रैः। धीरैः। कर्मण्याम्। मृदम्। हस्ताभ्याम्। मृद्वीम्। कृत्वा। सिनीवाली। कृणोतु। ताम्॥५५॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 11; मन्त्र » 55
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ- হে পতে ! আপনার মত শিল্পী মনুষ্য (হস্তাভ্যাম্) হস্তদ্বারা (কর্মণ্যাম্) ক্রিয়া পূর্বক সিদ্ধকৃত (মৃদম্) মৃত্তিকাকে যোগ্য করিয়া তুলে সেইরূপ (ধীরৈঃ) সুসংযম রাখিবেন (বসুভিঃ) যাহা চব্বিশ বৎসর পর্যন্ত ব্রহ্মচর্য্যের সেবন দ্বারা বিদ্যা প্রাপ্ত হওয়া (রুদ্রৈঃ) এবং যাহারা চুয়াল্লিশ বৎসর ব্রহ্মচর্য্যের সেবন দ্বারা বিদ্যা, বল পূর্ণ করিয়াছেন তাঁহাদের নিকট হইতে (সংসৃষ্টাম্) সুশিক্ষা প্রাপ্ত সেই ব্রহ্মচারিণী যুবতীকে (মৃদ্বীম্) কোমল গুণ স্বভাবযুক্তা (কৃণোতু) করুন এবং যে স্ত্রী (সিনেবালী) প্রেমবদ্ধ কন্যাসকলকে বলবানকারিণী হয় (তাম্) তাহাকে স্বীয় স্ত্রী (কৃত্বা) করিয়া সুখী করুন ॥ ৫৫ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ- এই মন্ত্রে বাচকলুপ্তোপমালঙ্কার আছে । যেমন কুম্ভকারাদি শিল্পী জল দ্বারা মৃত্তিকা কোমল করিয়া তদ্দ্বারা কলশাদি বস্তু নির্মাণ করিয়া সুখের কর্ম সিদ্ধ করে সেইরূপ বিদ্বান্ মাতা-পিতা হইতে শিক্ষা প্রাপ্ত হৃদয়কে প্রিয় ব্রহ্মচারিণী কন্যাদিগকে পুরুষগণ বিবাহ হেতু গ্রহণ করিয়া সর্ব কার্য্য সিদ্ধ করিবে ॥ ৫৫ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - সꣳ সৃ॑ষ্টাং॒ বসু॑ভী রু॒দ্রৈর্ধীরৈঃ॑ কর্ম॒ণ্যাং᳕ মৃদ॑ম্ ।
    হস্তা॑ভ্যাং মৃ॒দ্বীং কৃ॒ত্বা সি॑নীবা॒লী কৃ॑ণোতু॒ তাম্ ॥ ৫৫ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - সংসৃষ্টামিত্যস্য সিন্ধুদ্বীপ ঋষিঃ । সিনীবালী দেবতা । বিরাডনুষ্টুপ্ ছন্দঃ ।
    গান্ধারঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top