Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 16/ मन्त्र 50
    ऋषिः - परमेष्ठी प्रजापतिर्वा देवा ऋषयः देवता - रुद्रा देवताः छन्दः - आर्षी त्रिष्टुप् स्वरः - धैवतः
    32

    परि॑ नो रु॒द्रस्य॑ हे॒तिर्वृ॑णक्तु॒ परि॑ त्वे॒षस्य॑ दुर्म॒तिर॑घा॒योः। अव॑ स्थि॒रा म॒घव॑द्भ्यस्तनुष्व॒ मीढ्व॑स्तो॒काय॒ तन॑याय मृड॥५०॥

    स्वर सहित पद पाठ

    परि॑। नः॒। रु॒द्रस्य॑। हे॒तिः। वृ॒ण॒क्तु॒। परि॑। त्वे॒षस्य॑। दु॒र्म॒तिरिति॑ दुःऽम॒तिः। अ॒घा॒योः। अ॒घा॒योरित्य॑घ॒ऽयोः। अव॑। स्थि॒रा। म॒घव॑द्भ्य॒ इति॑ म॒घव॑त्ऽभ्यः। त॒नु॒ष्व॒। मीढ्वः॑। तो॒काय॑। तन॑याय। मृ॒ड॒ ॥५० ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    परि नो रुद्रस्य हेतिर्वृणक्तु परि त्वेषस्य दुर्मतिरघायोः । अव स्थिरा मघवद्भ्यस्तनुष्व मीढ्वस्तोकाय तनयाय मृड ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    परि। नः। रुद्रस्य। हेतिः। वृणक्तु। परि। त्वेषस्य। दुर्मतिरिति दुःऽमतिः। अघायोः। अघायोरित्यघऽयोः। अव। स्थिरा। मघवद्भ्य इति मघवत्ऽभ्यः। तनुष्व। मीढ्वः। तोकाय। तनयाय। मृड॥५०॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 16; मन्त्र » 50
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ–হে (মীঢ্বঃ) সুখ বর্ষণকারী রাজপুরুষ! আপনি যে (রুদ্রস্য) সভাপতি রাজার (হেতিঃ) বজ্র তদ্দ্বারা (ত্বেষস্য) ক্রোধাদি প্রজ্বলিত (অঘায়োঃ) স্বীয় আত্মা দ্বারা দুরাচারকারী পুরুষের সম্পর্ক হইতে (নঃ) আমাদিগকে (পরি, বৃণক্তু) সর্ব প্রকার পৃথক করুন । যে (দুর্মতিঃ) দুষ্ট বুদ্ধি তাহার হইতে আমাদেরকে বাঁচান এবং যে (মঘবদ্ভ্যঃ) প্রশংসিত ধনযুক্ত হইতে প্রাপ্ত (স্থিরা) স্থির বুদ্ধি তাহাকে (তোকায়) শীঘ্র উৎপন্ন বালক (তনয়ায়) কুমার পুরুষের জন্য (পরি, তনুষ্ব) সব দিক্ দিয়া বিস্তৃত করুন এবং এই বুদ্ধি দ্বারা সকলকে নিরন্তর (অব, মৃড়) সুখী করুন ॥ ৫০ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ– রাজপুরুষদিগের ধর্মযুক্ত পুরুষার্থ ইহাই যে, প্রজার রক্ষা এবং দুষ্টদিগকে নিধন করা, ইহা দ্বারা শ্রেষ্ঠ বৈদ্যগণ সকলকে আরোগ্য এবং স্বতন্ত্রতার সুখের উন্নতি করিবে যাহাতে সকলেই সুখী হয় ॥ ৫০ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - পরি॑ নো রু॒দ্রস্য॑ হে॒তিবৃর্ণক্॑তু॒ পরি॑ ত্বে॒ষস্য॑ দুর্ম॒তির॑ঘা॒য়োঃ ।
    অব॑ স্থি॒রা ম॒ঘব॑দ্ভ্যস্তনুষ্ব॒ মীঢ্ব॑স্তো॒কায়॒ তন॑য়ায় মৃড ॥ ৫০ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - পরি ন ইত্যস্য পরমেষ্ঠী প্রজাপতির্বা দেবা ঋষয়ঃ । রুদ্রা দেবতাঃ ।
    আর্ষী ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ । ধৈবতঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top