Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 2/ मन्त्र 25
    ऋषिः - वामदेव ऋषिः देवता - सत्रस्य विष्णुर्देवता छन्दः - निचृत् आर्ची पङ्क्ति,आर्ची पङ्क्ति,भूरिक् जगती, स्वरः - पञ्चमः , निषाद
    6

    दि॒वि विष्णु॒र्व्यक्रꣳस्त॒ जाग॑तेन॒ च्छन्द॑सा॒ ततो॒ निर्भ॑क्तो॒ योऽस्मान् द्वेष्टि॒ यं च॑ व॒यं द्वि॒ष्मोऽन्तरि॑क्षे॒ विष्णु॒र्व्यक्रꣳस्त॒ त्रैष्टु॑भेन॒ च्छन्द॑सा॒ ततो॒ निर्भ॑क्तो॒ योऽस्मान् द्वेष्टि॒ यं च॑ व॒यं द्वि॒ष्मः। पृ॑थि॒व्यां विष्णु॒र्व्यक्रꣳस्त गाय॒त्रेण॒ च्छन्द॑सा॒ ततो॒ निर्भ॑क्तो॒ योऽस्मान् द्वेष्टि॒ यं च॑ व॒यं द्वि॒ष्मोऽस्मादन्ना॑द॒स्यै प्र॑ति॒ष्ठाया॒ऽअग॑न्म॒ स्वः] सं ज्योति॑षाभूम॥२५॥

    स्वर सहित पद पाठ

    दि॒वि। विष्णुः॑। वि। अ॒क्र॒ꣳस्त॒। जाग॑तेन। छन्द॑सा। ततः॑। निर्भ॑क्त॒ इति॒ निःऽभ॑क्तः। यः। अ॒स्मान्। द्वेष्टि॑। यम्। च॒। व॒यम्। द्वि॒ष्मः। अ॒न्तरि॑क्षे। विष्णुः॑। वि। अ॒क्र॒ꣳस्त॒। त्रैष्टु॑भेन। त्रैस्तु॑भे॒नेति॒ त्रैस्तु॑भेन। छन्द॑सा। ततः॑। निर्भ॑क्त॒ इति निःऽभ॑क्तः। यः। अ॒स्मान्। द्वेष्टि॑। यम्। च॒। व॒यम्। द्वि॒ष्मः। पृ॒थि॒व्याम्। विष्णुः॑। वि। अ॒क्र॒ꣳस्त॒। गा॒य॒त्रेण॑। छन्द॑सा। ततः॑। निर्भ॑क्त॒ इति॒ निःऽभ॑क्तः। यः। अ॒स्मान्। द्वेष्टि॑। यम्। च॒। व॒यम्। द्वि॒ष्मः। अ॒स्मात्। अन्ना॑त्। अ॒स्यै। प्र॒ति॒ष्ठायै॑। प्र॒ति॒स्थाया॒ इति॑ प्रति॒ऽस्थायै॑। अग॑न्म। स्व॒रिति॒ स्वः᳕। सम्। ज्योति॑षा। अ॒भू॒म॒ ॥२५॥


    स्वर रहित मन्त्र

    दिवि विष्णुर्व्यक्रँस्त जागतेन छन्दसा ततो निर्भक्तो योस्मान्द्वेष्टि यञ्च वयन्द्विष्मोन्तरिक्षे विष्णुर्व्यक्रँस्त त्रैषटुभेन छन्दसा ततो निर्भक्तो योस्मान्द्वेष्टि यञ्च वयन्द्विष्मः पृथिव्याँ विष्णुर्व्यक्रँस्त गायत्रेण छन्दसा ततो निर्भक्तो योस्मान्द्वेष्टि यञ्च वयन्द्विष्मोस्मादन्नादस्यै प्रतिष्ठायाऽअगन्म स्वः सञ्ज्योतिषाभूम ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    दिवि। विष्णुः। वि। अक्रꣳस्त। जागतेन। छन्दसा। ततः। निर्भक्त इति निःऽभक्तः। यः। अस्मान्। द्वेष्टि। यम्। च। वयम्। द्विष्मः। अन्तरिक्षे। विष्णुः। वि। अक्रꣳस्त। त्रैष्टुभेन। त्रैस्तुभेनेति त्रैस्तुभेन। छन्दसा। ततः। निर्भक्त इति निःऽभक्तः। यः। अस्मान्। द्वेष्टि। यम्। च। वयम्। द्विष्मः। पृथिव्याम्। विष्णुः। वि। अक्रꣳस्त। गायत्रेण। छन्दसा। ततः। निर्भक्त इति निःऽभक्तः। यः। अस्मान्। द्वेष्टि। यम्। च। वयम्। द्विष्मः। अस्मात्। अन्नात्। अस्यै। प्रतिष्ठायै। प्रतिस्थाया इति प्रतिऽस्थायै। अगन्म। स्वरिति स्वः। सम्। ज्योतिषा। अभूम॥२५॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 2; मन्त्र » 25
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ- (জাগতেন) সর্ব লোক-লোকান্তরের জন্য সুখ প্রদাতা (ছন্দসঃ) আহ্লাদকারক জগতী ছন্দ দ্বারা আমাদের অনুষ্ঠান কৃত এই (বিষ্ণুঃ) অন্তরিক্ষে স্থিত পদার্থে ব্যাপক যজ্ঞ (দিবি) সূর্য্যের প্রকাশে (ব্যক্রংস্ত) যায় এবং পুনরায় (ততঃ) সেখান হইতে (নির্ভক্তঃ) বিভাগ অর্থাৎ পরমাণুরূপ হইয়া সকল জগৎকে তৃপ্ত করে (য়ঃ) যে বিরোধী শত্রু (অস্মান্) যজ্ঞের অনুষ্ঠানকারী আমাদের সঙ্গে (দ্বেষ্টি) বিরোধ করে (চ) তথা (য়ম্) দন্ড দিয়া শিক্ষা করিবার যোগ্য যে দুষ্ট প্রাণীর সহিত (বয়ম্) আমরা যজ্ঞ অনুষ্ঠানকারী (দ্বিষ্মঃ) অপ্রীতি করি তাহাকে সেই যজ্ঞ হইতে দূর করি । আমরা এই যে (বিষ্ণুঃ) যজ্ঞ (ত্রৈষ্টুভেন) তিন প্রকার সুখ কারী এবং (ছন্দসা) স্বতন্ত্রতা প্রদানকারী ত্রিষ্টুপ্ ছন্দ হইতে অগ্নিতে ভালমত সংযুক্ত করিয়াছে সে (অন্তরিক্ষে) আকাশে (ব্যক্রংস্ত) পৌঁছায়, সে পুনঃ (ততঃ) সেই অন্তরিক্ষ হইতে (নির্ভক্তঃ) পৃথক হইয়া বায়ু ও বর্ষা জলের শুদ্ধি দ্বারা সকল সংসারে সুখ উপস্থিত করায় । (য়ঃ) যে দুঃখদানকারী প্রাণী (অস্মান্) সকলের উপকারকারী আমাদিগকে (দ্বেষ্টি) দুঃখ প্রদান করে (চ) তথা (য়ম্) সকলের অহিতকারী দুষ্টকে (বয়ম্) আমরা সকলের হিতকারী (দ্বিষ্মঃ) পীড়া দিয়া থাকি তাহাকে উক্ত যজ্ঞ হইতে নিবারণ করি । আমরা (বিষ্ণুঃ) যে যজ্ঞ (গায়ত্রেণ) সংসারের রক্ষা সিদ্ধকারী এবং (ছন্দসা) অতি আনন্দ দায়ক গায়ত্রী ছন্দ দ্বারা নিরন্তর করিয়া থাকি (পৃথিব্যাম্) বিস্তারযুক্ত এই পৃথিবীতে (ব্যক্রংস্ত) বিবিধ সুখ প্রাপ্তি হেতু দ্বারা বিস্তৃত হয় (ততঃ) সেই পৃথিবী হইতে (নির্ভক্তঃ) পৃথক হইয়া অন্তরিক্ষে যাইয়া পৃথিবীর পদার্থ সকলের পুষ্টি করে (য়ঃ) যে পুরুষ আমাদের রাজ্যের বিরোধী (অস্মান্) আমরা যাহারা ন্যায়কারী তাহাদের সহিত (দ্বেষ্টি) শত্রুতা করে (চ) তথা (য়ম্) যে শত্রু সহ (বয়ম্) আমরা ন্যায়াধীশ (দ্বিষ্মঃ) শত্রুতা করি তাহার এই উক্ত যজ্ঞ হইতে নিত্য নিষেধ করি । আমরা (অস্মাৎ) যজ্ঞ দ্বারা শুদ্ধকৃত প্রত্যক্ষ (অন্নাৎ) যাহা ভোজন করিবার যোগ্য অন্ন তাহা হইতে (স্বঃ) সুখরূপী স্বর্গ (অগন্ম্) প্রাপ্ত হই তথা (অস্ম্যৈ) এই প্রত্যক্ষ প্রাপ্ত হইবার (প্রতিষ্ঠায়ৈ) প্রতিষ্ঠা অর্থাৎ যাহাতে সৎকার প্রাপ্ত হয় তাহার জন্য (জ্যোতিষা) বিদ্যা ও ধর্মের প্রকাশ দ্বারা সংযুক্ত (সমভূম) ভাল মত হই ॥ ২৫ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ- যে মনুষ্যগণ সুগন্ধি ইত্যাদি পদার্থ অগ্নিতে আহুতি প্রদান করে যাহা পৃথক পৃথক হইয়া সূর্য্যের আলোক তথা ভূমিতে ছড়াইয়া সকল সুখ সিদ্ধ করিয়া থাকে এবং যে বায়ু, অগ্নি, জল ও পৃথিবী ইত্যাদি পদার্থ শিল্প বিদ্যা সিদ্ধ কলাযন্ত্র দ্বারা বিমানাদি যানে যুক্ত করা হয় তাহারা সকলে সূর্য্যালোক বা অন্তরিক্ষে সুখপূর্বক বিহার করে । যে পদার্থ সূর্য্যের কিরণ অথবা অগ্নি দ্বারা পরমাণু রূপ হইয়া অন্তরিক্ষে যাইয়া পুনরায় পৃথিবীর উপর আইসে পুনরায় ভূমি হইতে অন্তরিক্ষ বা তথা হইতে ভূমিতে আসা-যাওয়া করে তাহারাও সংসারকে সুখ প্রদান করে । মনুষ্যদিগের উচিত যে, এই প্রকার বারবার পুরুষকার বলে দোষ, দুঃখ ও শত্রুদেরকে উত্তম প্রকার নিবারণ করিয়া সুখ ভোগ করা বা ভোগানো উচিত এবং যজ্ঞ দ্বারা শুদ্ধ বায়ু, জল, ওষধি এবং অন্ন শুদ্ধি দ্বারা আরোগ্য, বুদ্ধি ও শরীরের বলের বৃদ্ধি দ্বারা অত্যন্ত সুখ প্রাপ্ত হইয়া বিদ্যার প্রকাশ দ্বারা নিত্য প্রতিষ্ঠা প্রাপ্ত করা উচিত ॥ ২৫ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - দি॒বি বিষ্ণু॒র্ব্য᳖ক্রꣳস্ত॒ জাগ॑তেন॒ চ্ছন্দ॑সা॒ ততো॒ নির্ভ॑ক্তো॒ য়ো᳕ऽস্মান্ দ্বেষ্টি॒ য়ং চ॑ ব॒য়ং দ্বি॒ষ্মো᳕ऽন্তরি॑ক্ষে॒ বিষ্ণু॒র্ব্য᳖ক্রꣳস্ত॒ ত্রৈষ্টু॑ভেন॒ চ্ছন্দ॑সা॒ ততো॒ নির্ভ॑ক্তো॒ য়ো᳕ऽস্মান্ দ্বেষ্টি॒ য়ং চ॑ ব॒য়ং দ্বি॒ষ্মঃ । পৃ॑থি॒ব্যাং বিষ্ণু॒র্ব্য᳖ক্রꣳস্ত গায়॒ত্রেণ॒ চ্ছন্দ॑সা॒ ততো॒ নির্ভ॑ক্তো॒ য়ো᳕ऽস্মান্ দ্বেষ্টি॒ য়ং চ॑ ব॒য়ং দ্বি॒ষ্মো᳕ऽস্মাদন্না॑দ॒স্যৈ প্র॑তি॒ষ্ঠায়া॒ऽঅগ॑ন্ম॒ স্বঃ᳕ সং জ্যোতি॑ষাভূম ॥ ২৫ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - দিবীত্যস্য ঋষিঃ স এব । সর্বস্য বিষ্ণুর্দেবতা । দিবীত্যারভ্য দ্বিষ্ম ইত্যন্তস্য নিচৃদার্চী । তথাऽন্তরিক্ষম্ ইত্যারভ্য দ্বিষ্মঃ পর্য়্যন্তস্যার্চী পংক্তিশ্ছন্দঃ । (উভয়ত্র) পঞ্চমঃ স্বরঃ ।
    পৃথিব্যামিত্যারভ্যান্তপর্য়্যন্তস্য ভুরিগ্ জগতী ছন্দো নিষাদঃ স্বরশ্চ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top