Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 31/ मन्त्र 5
    ऋषिः - नारायण ऋषिः देवता - स्त्रष्टा देवता छन्दः - अनुष्टुप् स्वरः - गान्धारः
    5

    ततो॑ वि॒राड॑जायत वि॒राजो॒ऽअधि॒ पूरु॑षः।स जा॒तोऽअत्य॑रिच्यत प॒श्चाद् भूमि॒मथो॑ पु॒रः॥५॥

    स्वर सहित पद पाठ

    ततः॑। वि॒राडिति॑ वि॒ऽराट्। अ॒जा॒य॒त॒। वि॒राज॒ इति॑ वि॒ऽराजः॑। अधि॑। पूरु॑षः। पुरु॑ष॒ऽइति॑ पुरु॑षः ॥ सः। जा॒तः। अति॑। अ॒रि॒च्य॒त॒। प॒श्चात्। भूमि॑म्। अथो॒ऽइत्यथो॑। पु॒रः ॥५ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    ततोविराडजायत विराजोऽअधि पूरुषः । स जातोऽअत्यरिच्यत पश्चाद्भूमिमथो पुरः ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    ततः। विराडिति विऽराट्। अजायत। विराज इति विऽराजः। अधि। पूरुषः। पुरुषऽइति पुरुषः॥ सः। जातः। अति। अरिच्यत। पश्चात्। भूमिम्। अथोऽइत्यथो। पुरः॥५॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 31; मन्त्र » 5
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ- হে মনুষ্যগণ ! (ততঃ) সেই সনাতন পূর্ণ পরমাত্মা হইতে (বিরাট্) বিবিধ পদার্থ দ্বারা প্রকাশমান বিরাট্ ব্রহ্মান্ডস্বরূপ সংসার (অজায়ত) উৎপন্ন হয় । (বিরাজঃ) বিরাট্ সংসারের (অধি) উপর অধিষ্ঠাতা (পুরূষঃ) পরিপূর্ণ পরমাত্মা হয় । (অধো) ইহার অনন্তর (সঃ) সেই পুরুষ (পুরঃ) প্রথম হইতে (জাতঃ) প্রসিদ্ধ (অতি, অরিচ্যতে) জগৎ হইতে অতিরিক্ত হয় । (পশ্চাৎ) পশ্চাৎ (ভূমিম্) পৃথিবীকে উৎপন্ন করে ইহা জানিয়া লহ ॥ ৫ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ- পরমেশ্বরই হইতে সব সমষ্টি রূপ জগৎ উৎপন্ন হয় । তিনি সেই জগৎ হইতে পৃথক্ তন্মধ্যে ব্যাপ্তও হইয়া, তাহার দোষগুলি দ্বারা লিপ্ত না হওয়া এই সকলের পরিণাম । এই প্রকার সামান্যভাবে জগতের রচনা বলিয়া বিশেষ করিয়া ভূমি আদির রচনাকে ক্রমপূর্বক বলিতেছি ॥ ৫ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - ততো॑ বি॒রাড॑জায়ত বি॒রাজো॒ऽঅধি॒ পূর॑ুষঃ ।
    স জা॒তোऽঅত্য॑রিচ্যত প॒শ্চাদ্ ভূমি॒মথো॑ পু॒রঃ ॥ ৫ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - ততো বিরাডিত্যস্য নারায়ণ ঋষিঃ । স্রষ্টা দেবতা । অনুষ্টুপ্ ছন্দঃ ।
    গান্ধারঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top