Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 35/ मन्त्र 15
    ऋषिः - आदित्या देवा ऋषयः देवता - अग्निर्देवता छन्दः - त्रिष्टुप् स्वरः - धैवतः
    5

    इ॒मं जी॒वेभ्यः॑ परि॒धिं द॑धामि॒ मैषां॒ नु गा॒दप॑रो॒ऽअर्थ॑मे॒तम्।श॒तं जी॑वन्तु श॒रदः॑ पुरू॒चीर॒न्तर्मृ॒त्युं द॑धतां॒ पर्व॑तेन॥१५॥

    स्वर सहित पद पाठ

    इ॒मम्। जी॒वेभ्यः॑। प॒रि॒धिमिति॑ परि॒ऽधिम्। द॒धा॒मि॒। मा। ए॒षा॒म्। नु। गा॒त्। अप॑रः। अर्थ॑म्। ए॒तम् ॥ श॒तम्। जी॒व॒न्तु॒। श॒रदः॑। पु॒रू॒चीः। अ॒न्तः। मृ॒त्युम्। द॒ध॒ता॒म्। पर्व॑तेन ॥१५ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    इमञ्जीवेभ्यः परिधिन्दधामि मैषान्नु गादपरो अर्थमेतम् । शतथ्जीवन्तु शरदः पुरूचीरन्तर्मृत्युन्दधताम्पर्वतेन् ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    इमम्। जीवेभ्यः। परिधिमिति परिऽधिम्। दधामि। मा। एषाम्। नु। गात्। अपरः। अर्थम्। एतम्॥ शतम्। जीवन्तु। शरदः। पुरूचीः। अन्तः। मृत्युम्। दधताम्। पर्वतेन॥१५॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 35; मन्त्र » 15
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ- আমি পরমেশ্বর (এষাম্) এই সব জীবদের (এতম্) পরিশ্রম দ্বারা প্রাপ্ত (অর্থম্) দ্রব্যকে (অপরঃ) অন্য কেহ (মা) না (নু) শীঘ্র (গাৎ) প্রাপ্ত করিয়া লয় এইরকম (ইমম্) এই (জীবেভ্যঃ) জীবদের জন্য (পরিধিম্) মর্য্যাদাকে (দধামি) ব্যবস্থিত করি, এই রকম আচরণ করিয়া তোমরা (পুরূচীঃ) বহু বর্ষের সম্পর্কীয় (শতম্) শত (শরদঃ) শরদ ঋতুগুলি ধরিয়া (জীবন্তু) জীবন ধারণ কর (পর্বতেন) জ্ঞান বা ব্রহ্মচর্য্যাদি দ্বারা (মৃত্যুম্) মৃত্যুকে (অন্তঃ) (দধতাম্) চাপিয়া ধর অর্থাৎ দূর কর ॥ ১৫ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ- হে মনুষ্যগণ ! পরমাত্মা নিশ্চয় করিয়াছেন যে, ধর্মের আচরণ করা উচিত এবং অধর্মের আচরণ ত্যাগ করা উচিত । যাহারা এই মর্য্যাদার উল্লঙ্ঘন করে না, অন্যায়পূর্বক অপরের পদার্থ হস্তগত করে না, তাহারা নীরোগ হইয়া শত বর্ষ পর্য্যন্ত বাঁচিতে পারে এবং ঈশ্বরাজ্ঞাবিরোধী নয় । যাহারা পূর্ণ ব্রহ্মচর্য্য দ্বারা বিদ্যা পড়িয়া ধর্মের আচরণ করে তাহাদেরকে মৃত্যু জীবনের মধ্যে চাপিয়া ধরে না ॥ ১৫ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - ই॒মং জী॒বেভ্যঃ॑ পরি॒ধিং দ॑ধামি॒ মৈষাং॒ নু গা॒দপ॑রো॒ऽঅর্থ॑মে॒তম্ ।
    শ॒তং জী॑বন্তু শ॒রদঃ॑ পুরূ॒চীর॒ন্তমৃর্ত্॒যুং দ॑ধতাং॒ পর্ব॑তেন ॥ ১৫ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - ইমমিত্যস্য সঙ্কসুক ঋষিঃ । ঈশ্বরো দেবতা । ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ ।
    ধৈবতঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top