Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 40/ मन्त्र 9
    ऋषिः - दीर्घतमा ऋषिः देवता - आत्मा देवता छन्दः - अनुष्टुप् स्वरः - गान्धारः
    2

    अ॒न्धन्तमः॒ प्र वि॑शन्ति॒ येऽस॑म्भूतिमु॒पास॑ते।ततो॒ भूय॑ऽइव॒ ते तमो॒ यऽउ॒ सम्भू॑त्या र॒ताः॥९॥

    स्वर सहित पद पाठ

    अ॒न्धम्। तमः॑। प्र। वि॒श॒न्ति॒। ये। अस॑म्भूति॒मित्यस॑म्ऽभूतिम्। उ॒पास॑त॒ इत्यु॑प॒ऽआस॑ते ॥ ततः॑। भूय॑ऽइ॒वेति॒ भूयः॑ऽइव। ते। तमः॑। ये। ऊँ॒ऽइत्यूँ॑। सम्भू॑त्या॒मिति॒ सम्ऽभू॑त्या॒म्। र॒ताः ॥९ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    अन्धन्तमः प्र विशन्ति येसम्भूतिमुपासते । ततो भूयऽइव ते तमो यऽउ सम्भूत्याँ रताः ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    अन्धम्। तमः। प्र। विशन्ति। ये। असम्भूतिमित्यसम्ऽभूतिम्। उपासत इत्युपऽआसते॥ ततः। भूयऽइवेति भूयःऽइव। ते। तमः। ये। ऊँऽइत्यूँ। सम्भूत्यामिति सम्ऽभूत्याम्। रताः॥९॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 40; मन्त्र » 9
    Acknowledgment

    পদার্থ -

    অন্ধং তমঃ প্রবিশন্তি য়েঽসম্ভূতিমুপাসতে ।
    ততো ভূয়ঽইব তে তমো য়ঽউ সম্ভুতাং রতাঃ ।।৯২।।
    (যজু, ৪০।০৯)
    পদার্থঃ (য়ে) যে সকল মানুষ পরমেশ্বরকে ছেড়ে (অসম্ভূতিম্) অনাদি, অনুৎপন্ন সত্ত্ব-রজ-তমগুণাত্মক প্রকৃতি নামক জড় বস্তুকে (উপাসতে) উপাসনীয় বলে জানে, তারা (অন্ধম্) আচ্ছাদনকারী (তমঃ) অন্ধকারে (প্রবিশন্তি) প্রকৃষ্টরূপে প্রবিষ্ট হয়। (য়ে)  যারা (সম্ভূত্যাম্) মহত্তত্ত্বাদি স্বরূপে পরিণত সৃষ্টিতে (রতাঃ) রমণ করে, (তে) তারা (উ) নিঃসন্দেহে (ততঃ) তার থেকেও (ভূয় ইব) অধিকতর (তমঃ) অবিদ্যারূপ অন্ধকারে (প্রবিশন্তি) প্রবিষ্ট হয় ।
     

    ভাবার্থ -

    ভাবার্থঃ যারা সত্ত্ব, রজ, তমোগুণযুক্ত অব্যক্ত প্রকৃতির তথা জড় জগতের অনাদি নিত্য কারণ প্রকৃতির উপাসনা করে, তারা অজ্ঞানের ঘোর অন্ধকারে প্রবেশ করে। আর যারা কারণ প্রকৃতি থেকে সৃষ্ট ব্যক্ত পদার্থের তথা পৃথিব্যাদি স্থূল কার্য প্রকৃতির উপাসনা করে, তারা আরও ঘোরতর অন্ধকারময় স্থানে গতি লাভ করে। তাই সর্বদা সচ্চিদানন্দ পরমাত্মারই উপাসনা করা উচিৎ।।৯২।। 

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top