Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 25/ मन्त्र 37
    ऋषिः - गोतम ऋषिः देवता - विद्वांसो देवता छन्दः - स्वराट् पङ्क्तिः स्वरः - पञ्चमः
    6

    मा त्वा॒ग्निर्ध्व॑नयीद् धू॒मग॑न्धि॒र्मोखा भ्राज॑न्त्य॒भि वि॑क्त॒ जघ्रिः॑।इ॒ष्टं वी॒तम॒भिगू॑र्त्तं॒ वष॑ट्कृतं॒ तं दे॒वासः॒ प्रति॑ गृभ्ण॒न्त्यश्व॑म्॥३७॥

    स्वर सहित पद पाठ

    मा। त्वा॒। अ॒ग्निः। ध्व॒न॒यी॒त्। धू॒मग॑न्धि॒रिति॑ धू॒मऽग॑न्धिः। मा। उ॒खा। भ्राज॑न्ती। अ॒भि। वि॒क्त॒। जघ्रिः॑। इ॒ष्टम्। वी॒तम्। अ॒भिगू॑र्त्त॒मित्य॒भिऽगू॑र्त्तम्। वष॑ट्कृत॒मिति॒ वष॑ट्ऽकृतम्। तम्। दे॒वासः॑। प्रति॑। गृ॒भ्ण॒न्ति॒। अश्व॑म् ॥३७ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    मा त्वाग्निर्ध्वनयीद्धूमगन्धिर्माखा भ्राजन्त्यभि विक्त जघ्रिः । इष्टँवीतमभिगूर्तँवषट्कृतन्तन्देवासः प्रति गृभ्णन्त्यश्वम् ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    मा। त्वा। अग्निः। ध्वनयीत्। धूमगन्धिरिति धूमऽगन्धिः। मा। उखा। भ्राजन्ती। अभि। विक्त। जघ्रिः। इष्टम्। वीतम्। अभिगूर्त्तमित्यभिऽगूर्त्तम्। वषट्कृतमिति वषट्ऽकृतम्। तम्। देवासः। प्रति। गृभ्णन्ति। अश्वम्॥३७॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 25; मन्त्र » 37
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ–হে মনুষ্যগণ! যেমন (দেবাসঃ) বিদ্বান্গণ যে (ইষ্টম্) আকাঙ্ক্ষিত (বীতম্) প্রাপ্ত (অভিগূর্তম্) চতুর্দ্দিক হইতে যাহাতে কৃত উদ্যম (বষট্কৃতম্) এমন ক্রিয়া দ্বারা সিদ্ধ (অশ্বম্) বেগবান্ অশ্বকে (প্রতি গৃভ্ণন্তি) প্রতীতিপূর্বক গ্রহণ করিয়া তাহাকে তুমি (অভি) সব দিক দিয়া (বিক্ত) জান, (ত্বা) তাহাকে (ধূমগন্ধিঃ) ধূম্রে গন্ধ যাহার সেই (অগ্নিঃ) অগ্নি (মা) না (ধ্বনয়ীৎ) শব্দ করিবে বা (তম্) তাহাকে (জঘ্রিঃ) যদ্দ্বারা কোন বস্তুর ঘ্রাণ লই সেই (ভ্রাজন্তী) প্রকাশমান (উখা) স্থালী (মা) না হিংসা উৎপন্ন করুক ॥ ৩৭ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ–হে মনুষ্যগণ! যেমন বিদ্বান্গণ মাংসাহারীদের নিবৃত্ত করিয়া অশ্বাদি পশুদের বৃদ্ধি এবং রক্ষা করেন সেইরূপ তোমরাও কর এবং অগ্নি আদির বিঘ্ন হইতে পৃথক রাখ ॥ ৩৭ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - মা ত্বা॒গ্নির্ধ্ব॑নয়ীদ্ ধূ॒মগ॑ন্ধি॒র্মোখা ভ্রাজ॑ন্ত্য॒ভি বি॑ক্ত॒ জঘ্রিঃ॑ ।
    ই॒ষ্টং বী॒তম॒ভিগূ॑র্ত্তং॒ বষ॑ট্কৃতং॒ তং দে॒বাসঃ॒ প্রতি॑ গৃভ্ণ॒ন্ত্যশ্ব॑ম্ ॥ ৩৭ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - মা ত্বেত্যস্য গোতম ঋষিঃ । বিদ্বাংসো দেবতাঃ । স্বরাট্ পংক্তিশ্ছন্দঃ ।
    পঞ্চমঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top