Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 18/ मन्त्र 49
    ऋषिः - शुनःशेप ऋषिः देवता - बृहस्पतिर्देवता छन्दः - निचृच्छक्वरी त्रिष्टुप् स्वरः - धैवतः
    6

    तत्त्वा॑ यामि॒ ब्रह्म॑णा॒ वन्द॑मान॒स्तदा शा॑स्ते॒ यज॑मानो ह॒विर्भिः॑। अहे॑डमानो वरुणे॒ह बो॒ध्युरु॑शꣳस॒ मा न॒ऽआयुः॒ प्रमो॑षीः॥४९॥

    स्वर सहित पद पाठ

    तत्। त्वा॒। या॒मि। ब्रह्म॑णा। वन्द॑मानः। तत्। आ। शा॒स्ते॒। यज॑मानः। ह॒विर्भि॒रिति ह॒विःऽभिः॑। अहे॑डमानः। व॒रु॒ण॒। इ॒ह। बो॒धि॒। उरु॑श॒ꣳसेत्युरु॑ऽशꣳस। मा। नः॒। आयुः॑। प्र। मो॒षीः॒ ॥४९ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    तत्त्वा यामि ब्रह्मणा वन्दमानस्तदा शास्ते यजमानो हविर्भिः । अहेडमानो वरुणेह बोध्युरुशँस मा न आयुः प्र मोषीः ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    तत्। त्वा। यामि। ब्रह्मणा। वन्दमानः। तत्। आ। शास्ते। यजमानः। हविर्भिरिति हविःऽभिः। वरुण। इह। बोधि। उरुशꣳसेत्युरुऽशꣳस। मा। नः। आयुः। प्र। मोषीः॥४९॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 18; मन्त्र » 49
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ–হে (উরুশংস) বহু লোকের প্রশংসাকারী (বরুণ) শ্রেষ্ঠ বিদ্বান্! (ব্রহ্মণা) বেদ দ্বারা (বন্দমানঃ) স্তুতি করিয়া (য়জমানঃ) যজ্ঞকর্ত্তা (অহেডমানঃ) সৎকার প্রাপ্ত পুরুষ (হবির্ভিঃ) হোম করিবার যোগ্য উত্তম ভাবে রচিত পদার্থসমূহ হইতে যাহারা (আ, শাস্তে) আশা করে (তৎ) তাহাদেরকে আমি (য়ামি) প্রাপ্ত হই তথা যে উত্তম (আয়ুঃ) শত বর্ষের আয়ুর্দাকে (ত্বা) তোমার আশ্রয় করিয়া আমি প্রাপ্ত হই (তৎ) তাহাকে তুমিও প্রাপ্ত হও তুমি (ইহ) এই সংসারে উক্ত আয়ুর্দাকে (বোধি) জান এবং তুমি (নঃ) আমাদের সেই আয়ুর্দাকে (আ, প্র, মোষী) চুরি করিও না ॥ ৪ঌ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ–সত্যবাদী শাস্ত্রবেত্তা সজ্জন বিদ্বান্ যাহা কামনা করিবে তাহাই মনুষ্যদিগকেও কামনা করা উচিত । কাউকে কোন বিদ্বানের অনাদর করা উচিত নহে তথা স্ত্রী-পুরুষদিগকে ব্রহ্মচর্য্য ত্যাগ, অযোগ্য আহার-বিহার, ব্যভিচার, অত্যন্ত বিষয়াসক্তি আদি গর্হিত কর্ম দ্বারা আয়ুর্দার নাশ কখনও করা উচিত নহে ॥ ৪ঌ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - তত্ত্বা॑ য়ামি॒ ব্রহ্ম॑ণা॒ বন্দ॑মান॒স্তদা শা॑স্তে॒ য়জ॑মানো হ॒বির্ভিঃ॑ ।
    অহে॑ডমানো বরুণে॒হ বো॒ধ্যুর॑ুশꣳস॒ মা ন॒ऽআয়ুঃ॒ প্রমো॑ষীঃ ॥ ৪ঌ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - তত্ত্বেত্যস্য শুনঃশেপ ঋষিঃ । বৃহস্পতির্দেবতা । নিচৃদার্ষী ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ ।
    ধৈবতঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top