यजुर्वेद - अध्याय 20/ मन्त्र 58
ऋषिः - विदर्भिर्ऋषिः
देवता - अश्विसरस्वतीन्द्रा देवताः
छन्दः - निचृदनुष्टुप्
स्वरः - गान्धारः
5
आ॒जुह्वा॑ना॒ सर॑स्व॒तीन्द्रा॑येन्द्रि॒याणि॑ वी॒र्यम्।इडा॑भिर॒श्विना॒विष॒ꣳ समूर्ज॒ꣳ सꣳ र॒यिं द॑धुः॥५८॥
स्वर सहित पद पाठआ॒जुह्वा॒नेत्या॒ऽजुह्वा॑ना। सर॑स्वती। इन्द्रा॑य। इ॒न्द्रि॒याणि॑। वी॒र्य᳖म्। इडा॑भिः। अ॒श्विनौ॑। इष॑म्। सम्। ऊर्ज्ज॑म्। सम्। र॒यिम्। द॒धुः॒ ॥५८ ॥
स्वर रहित मन्त्र
आजुह्वाना सरस्वतीन्द्रायेन्द्रियाणि वीर्यम् । इडाभिरश्विनाविषँ समूर्जँ सँ रयिं दधुः ॥
स्वर रहित पद पाठ
आजुह्वानेत्याऽजुह्वाना। सरस्वती। इन्द्राय। इन्द्रियाणि। वीर्यम्। इडाभिः। अश्विनौ। इषम्। सम्। ऊर्ज्जम्। सम्। रयिम्। दधुः॥५८॥
विषय - পুনস্তমেব বিষয়মাহ ॥
পুনঃ সেই বিষয়কে পরবর্ত্তী মন্ত্রে বলা হইয়াছে ॥
पदार्थ -
পদার্থঃ- (আজুহ্বানা) সব দিক্ দিয়া প্রশংসিত (সরস্বতী) উত্তম জ্ঞানবতী স্ত্রী (ইন্দ্রায়) পরমৈশ্বর্য্যযুক্ত পতির জন্য (ইন্দ্রিয়াণি) শ্রোত্রাদি ইন্দ্রিয় বা ঐশ্বর্য্য উৎপন্নকারী সুবর্ণাদি পদার্থ এবং (বীর্য়ম্) শরীরে বলকারী ঘৃতাদির তথা (অশ্বিনৌ) সূর্য্য-চন্দ্রের সদৃশ বৈদ্যক বিদ্যার কার্য্যে প্রকাশমান বৈদ্যগণ (ইডাভিঃ) অতি উত্তম ঔষধি সহ (ইষম্) অন্নাদি পদার্থ (সমূর্জম্) উত্তম পরাক্রম (রয়িম্) এবং উত্তম ধর্মশ্রীকে (সংদধু) সম্যক্ ধারণ করুক ॥ ৫৮ ॥
भावार्थ - ভাবার্থঃ- তাহারাই উত্তম বিদ্যাবান্ যাহারা মনুষ্যের রোগের নাশ করিয়া শরীর ও আত্মার বল বৃদ্ধি করে । তাহাকেই পতিব্রতা স্ত্রী জানা উচিত যে পতির সুখের জন্য ধন ও ঘৃতাদি বস্তু গৃহে রাখে ॥ ৫৮ ॥
मन्त्र (बांग्ला) - আ॒জুহ্বা॑না॒ সর॑স্ব॒তীন্দ্রা॑য়েন্দ্রি॒য়াণি॑ বী॒র্য়᳖ম্ ।
ইডা॑ভির॒শ্বিনা॒বিষ॒ꣳ সমূর্জ॒ꣳ সꣳ র॒য়িং দ॑ধুঃ ॥ ৫৮ ॥
ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - আজুহ্বানেত্যস্য বিদর্ভির্ঋষিঃ । অশ্বিসরস্বতীন্দ্রা দেবতাঃ । নিচৃদনুষ্টুপ্ ছন্দঃ ।
গান্ধারঃ স্বরঃ ॥
Acknowledgment
Book Scanning By:
Sri Durga Prasad Agarwal
Typing By:
N/A
Conversion to Unicode/OCR By:
Dr. Naresh Kumar Dhiman (Chair Professor, MDS University, Ajmer)
Donation for Typing/OCR By:
N/A
First Proofing By:
Acharya Chandra Dutta Sharma
Second Proofing By:
Pending
Third Proofing By:
Pending
Donation for Proofing By:
N/A
Databasing By:
Sri Jitendra Bansal
Websiting By:
Sri Raj Kumar Arya
Donation For Websiting By:
N/A
Co-ordination By:
Sri Virendra Agarwal