Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 15/ मन्त्र 2
    ऋषिः - परमेष्ठी ऋषिः देवता - अग्निर्देवता छन्दः - भुरिक् त्रिष्टुप् स्वरः - धैवतः
    4

    सह॑सा जा॒तान् प्रणु॑दा नः स॒पत्ना॒न् प्रत्यजा॑तान् जातवेदो नुदस्व। अधि॑ नो ब्रूहि सुमन॒स्यमा॑नो व॒यꣳ स्या॑म॒ प्रणु॑दा नः स॒पत्ना॑न्॥२॥

    स्वर सहित पद पाठ

    सह॑सा। जा॒तान्। प्र। नु॒द॒। नः॒। स॒पत्ना॒निति॑ स॒ऽपत्ना॑न्। प्रति॑। अजा॑तान्। जा॒त॒वे॒द॒ इति॑ जातऽवेदः। नु॒द॒स्व॒। अधि॑। नः॒। ब्रू॒हि॒। सु॒म॒न॒स्यमा॑न॒ इति॑ सुऽमन॒स्यमा॑नः। व॒यम्। स्या॒म॒। प्र। नु॒द॒। नः॒। स॒पत्ना॒निति॑ स॒ऽपत्ना॑न् ॥२ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    सहसा जातान्प्रणुदा नः सपत्नान्प्रत्यजाताञ्जातवेदो नुदस्व । अधि नो ब्रूहि सुमनस्यमानो वयँ स्याम प्र णुदा नः सपत्नान्॥


    स्वर रहित पद पाठ

    सहसा। जातान्। प्र। नुद। नः। सपत्नानिति सऽपत्नान्। प्रति। अजातान्। जातवेद इति जातऽवेदः। नुदस्व। अधि। नः। ब्रूहि। सुमनस्यमान इति सुऽमनस्यमानः। वयम्। स्याम। प्र। नुद। नः। सपत्नानिति सऽपत्नान्॥२॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 15; मन्त्र » 2
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ- হে (জাতবেদাঃ) প্রকৃষ্ট জ্ঞান প্রাপ্ত রাজন্ ! আপনি (নঃ) আমাদিগের (সহসা) বল সহিত (জাতান্) প্রসিদ্ধ (সপত্নান্) শত্রুদিগকে (প্রণুদ) জিতুন এবং সেই সব (প্রতি) (অজাতান্) যুদ্ধে লুক্কায়িত শত্রুদিগের সেবক মিত্রভাবে প্রসিদ্ধ ব্যক্তিদিগকে (নুদস্ব) পৃথক করুন তথা (সুমনস্যমানঃ) সম্যক্ প্রকার বিচার করিয়া আপনি (নঃ) আমাদের জন্য (অধিব্রূহি) অধিকতাপূর্বক বিজয়ের বিধানের উপদেশ করুন, (বয়ম্) আমরা আপনার সহায়ক (স্যাম) হইব, যে সব (নঃ) আমাদের (সপত্নান্) বিরোধিতায় প্রবৃত্ত লোকদিগকে আপনি (প্রণুদ) বধ করেন, তাহাদিগকে আমরাও বধ করিব ॥ ২ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ- রাজার উচিত যে, যে রাজ্যের সেবকগণ শত্রুদিগের নিবারণ করিতে যথাশক্তি প্রচেষ্টা না করে, তাহাদেরকে উচিত প্রকার দন্ডদান করিবে এবং যাহারা নিজেদের সহায়ক তাহাদেরকে সৎকার করিবে ॥ ২ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - সহ॑সা জা॒তান্ প্র ণু॑দা নঃ স॒পত্না॒ন্ প্রত্যজা॑তান্ জাতবেদো নুদস্ব ।
    অধি॑ নো ব্রূহি সুমন॒স্যমা॑নো ব॒য়ꣳ স্যা॑ম॒ প্র ণু॑দা নঃ স॒পত্না॑ন্ ॥ ২ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - সহসা জাতানিত্যস্য পরমেষ্ঠী ঋষিঃ । অগ্নির্দেবতা । ভুরিক্ ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ ।
    ধৈবতঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top