Loading...

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 12/ मन्त्र 29
    ऋषिः - वत्सप्रीर्ऋषिः देवता - अग्निर्देवता छन्दः - विराडार्षी त्रिष्टुप् स्वरः - धैवतः
    20

    अस्ता॑व्य॒ग्निर्न॒राꣳ सु॒शेवो॑ वैश्वान॒रऽऋषि॑भिः॒ सोम॑गोपाः। अ॒द्वे॒षे द्यावा॑पृथि॒वी हु॑वेम॒ देवा॑ ध॒त्त र॒यिम॒स्मे सु॒वीर॑म्॥२९॥

    स्वर सहित पद पाठ

    अस्ता॑वि। अ॒ग्निः। न॒राम्। सु॒शेव॒ इति॑ सु॒ऽशेवः॑। वै॒श्वा॒न॒रः। ऋषि॑भि॒रित्यृषि॑ऽभिः। सोम॑गोपा॒ इति॒ सोम॑ऽगोपाः। अ॒द्वे॒षेऽइत्य॑द्वे॒षे। द्यावा॑पृथि॒वीऽइति॒ द्यावा॑पृथि॒वी। हु॒वे॒म॒। देवाः॑। ध॒त्त। र॒यिम्। अ॒स्मेऽइत्य॒स्मे। सु॒वीर॒मिति॑ सु॒ऽवीर॑म् ॥२९ ॥


    स्वर रहित मन्त्र

    अस्ताव्यग्निर्नराँ सुशेवो वैश्वानर ऋषिभिः सोमगोपाः । अद्वेषे द्यावापृथिवी हुवेम देवा धत्त रयिमस्मे सुवीरम् ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    अस्तावि। अग्निः। नराम्। सुशेव इति सुऽशेवः। वैश्वानरः। ऋषिभिरित्यृषिऽभिः। सोमगोपा इति सोमऽगोपाः। अद्वेषेऽइत्यद्वेषे। द्यावापृथिवीऽइति द्यावापृथिवी। हुवेम। देवाः। धत्त। रयिम्। अस्मेऽइत्यस्मे। सुवीरमिति सुऽवीरम्॥२९॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 12; मन्त्र » 29
    Acknowledgment

    पदार्थ -
    পদার্থঃ- হে (দেবাঃ) শত্রুদিগের জিতিবার ইচ্ছাকারী বিদ্বান্গণ ! যে সব (ঋষিভিঃ) ঋষি তোমরা (নরাম্) নায়ক বিদ্বান্দিগের মধ্যে (সুশেবঃ) সুষ্ঠুসুখযুক্ত (বৈশ্বানরঃ) সর্ব মনুষ্যের আধার (অগ্নিঃ) পরমেশ্বরের (অস্তাবি) স্তুতি করিয়াছ, যাহা তোমরা (অস্মে) আমাদের জন্য (সুবীরম্) যদ্দ্বারা সুন্দর বীরপুরুষ হয় সেই (রয়িম্) রাজলক্ষ্মীকে (ধত্ত) ধারণ কর । তাহার আশ্রিত (সোমগোপাঃ) ঐশ্বর্য্যের রক্ষক আমরা (অদ্বেষে) দ্বেষ করিবার অযোগ্য প্রীতি বিষয়ে (দ্যাবাপৃথিবী) প্রকাশরূপ রাজনীতি এবং পৃথিবীর রাজ্যের (হবেম) গ্রহণ করি ॥ ২ঌ ॥

    भावार्थ - ভাবার্থঃ- যাহারা সচ্চিদানন্দ স্বরূপ ঈশ্বরের সেবক ধর্মাত্মা বিদ্বান্ লোক তাহারা পরোপকারী হওয়ার ফলে আপ্ত যথার্থবক্তা হন্ এমন পুরুষদিগের সৎসঙ্গ ব্যতিরেকে স্থির বিদ্যা এবং রাজ্যকে কেউ করিতে পারে না ॥ ২ঌ ॥

    मन्त्र (बांग्ला) - অস্তা॑ব্য॒গ্নির্ন॒রাꣳ সু॒শেবো॑ বৈশ্বান॒রऽঋষি॑ভিঃ॒ সোম॑গোপাঃ ।
    অ॒দ্বে॒ষে দ্যাবা॑পৃথি॒বী হু॑বেম॒ দেবা॑ ধ॒ত্ত র॒য়িম॒স্মে সু॒বীর॑ম্ ॥ ২ঌ ॥

    ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - অস্তাবীত্যস্য বৎসপ্রীর্ঋষিঃ । অগ্নির্দেবতা । বিরাডার্ষী ত্রিষ্টুপ্ ছন্দঃ ।
    ধৈবতঃ স্বরঃ ॥

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top